söndag 30 oktober 2011

Äpplen från Österlen!

            När jag hade varit i Skåne hos en kompis och hjälpt henne med att plocka äpplen på deras äppelodling, tänkte jag "Detta måste jag dela med mig av. Dessa härliga äpplen kanske barnen vill måla av"?
På kommande bildlektion fick barnen välja var sitt äpple som de satte på en uppoch nervänd mugg, för att kunna se det bättre.  De vände och vred på sina äpplen så att de hittade vilket håll de ville måla av det på.
Efter att de skissat av formen fick de var sin färglåda, typ akvarellfärg. Någon riktig akvarellfärg har vi tyvärr inte på skolan.
Flera av barnen grundade med gul färg som det det mesta av äpplena bestod av, efter att de studerat sitt äpple.  Sen målade de på med rött och grönt efter sitt eget äpple. De använde mycket vatten och färger flöt in i varandra på ett vackert och verklighetstroligt sätt.
Det blev många vackra stilleben som jag sedan monterade på svart bakrund.

Killen som målat detta äpple är 9 år.
Lektionen innan var han mycket orolig och lite stökig i klassrummet, när vi kom till fritids där vi har bildlektionerna och han fick penseln i sin hand märkte jag hur det lugnade honom och han gick in för måleriet. Han blev dock lite missnöjd eftersom det hade kommit färg under äpplet som han målat. Efter en stund hade han löst det genom att måla blått som muggen som äpplet stod på. När lektionen var slut berättade han hur nöjd han var sitt med sitt verk!
En nöjd konstnär som haft en härlig stund med sin pensel och färg, måste väl vara det man strävar efter?



                                                                          Foto: Christel

1 kommentar:

  1. Grattis till bilden! Vad härlig den är och vilken underbbar upplevelse för killen!

    SvaraRadera